Kunszentmiklósi Megmaradás honlapja - A Múlt erős gyökér, Jelen és Jövő belőle él!
Menü
 

Rovásbetűs helységnévtáblák

Rovásírás
 
Írások
 
Mozgókép
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Lapszemle
Lapszemle : Egy repülőút története és tanulságai, avagy emlékezzünk érdemei szerint Horthy Istvánról

Egy repülőút története és tanulságai, avagy emlékezzünk érdemei szerint Horthy Istvánról

  2010.02.04. 13:03

1939. június 18-án, kora reggel egy kis kétüléses, 100 lóerős Arado-79 tipusú,német gyártmányú sportrepülőgép szállt fel a budaörsi repülőtérről és fordult délkeleti irányba. Vezetője Horthy István, a MÁVAG akkori vezérigazgató-helyettese volt, aki Indiába, Bombay-be (ma Mumbay) vezette többszöri leszállással a gépet.


Vállalkozásának az volt a konkrét célja, hogy megszerezzen a gyár számára 100 darab, az akkori időben igen korszerűnek számító 424-es gőzmozdony gyártását célzó versenytárgyalást. Útja minden szempontból sikeres és eredményes volt, a mintegy 10.000 km-es utat oda-vissza hét és fél nap alatt teljesítette rádióirányítás nélkül,térkép alapján, navigátor segítsége nélkül repülve.

Repülőútja nemcsak itthon, de külföldön is nagy visszhangot keltett. A magyar óceánrepülők korábbi teljesítménye mellett a hazai repüléstörténet legjelentősebb vállalkozásának számítható. A repülőút későbbi, több mint 70 éve tartó értékelése, visszhangja már korántsem egyértelmű. Horthy István 1942. augusztus 20-i tragikus halála utáni háborús években, majd az azt követő évtizedekben vagy elhallgatás, vagy mint egyszerű hősködés, magamutogatás, de leginkább az elfeledtetés szándéka jutott osztályrészéül. A háborút követő évtizedekben igyekeztek meg sem történtté tenni a későbbi kormányzóhelyettesnek gyára érdekében tett vállalkozását. Mai közállapotaink tükrében azonban különösen tanulságos és nem felejthető tény az akkori MÁVAG-vezető repülőútja.

Az agilis, 6 nyelvet beszélő, rendkívüli műszaki érdeklődésű és képességű Horthy már 1927-ben repülővezetői engedélyt szerzett és sokat tett a hazai repülésügy érdekében. 1929-1930 közt egy évig dolgozott a Ford-művek Deabourn-i telepén, majd tervezőmérnökként a Ford Detroit-i gyárában. 1930-1940 közt a MÁVAG főmérnöke, majd vezérigazgató-helyettese volt. Az indiai versenykiírás kissé késve érkezett a MÁVAG-hoz, addigra a hazai legfontosabb konkurens, a részben német tulajdonú Ganz-gyár a heti egy alkalommal közlekedő, és Budaörsön leszálló London-Bombay járat valamennyi helyét lefoglalta képviselői számára. Mivel a MÁVAG-nak létkérdés volt az óriási megrendelés biztosítása, Horthy gondolkodás nélkül vállalkozott az egyszemélyes útra.

Elhatározása, szándéka és célja egyértelmű és kikezdhetetlen, a hazai viszonyok ismeretében példátlan. Mire a Ganz képviselői, valamint a a külföldről érkező pályázók megérkeztek, a szerződés a MÁVAG-gal megköttetett, az indiai alkirály már a fogadást adta Horthy tiszteletére. A világháborúvá szélesedő hadi események a gyár és az ország számára tragikus módon lehetetlenné tették a mozdonyok legyártását - az azt követő háborús évek, majd az ország megszállása feledtetni akarta a békeidők teljesítményeit, köztük Horthy repülőútját is.

Jelenünk közállapotai jól ismertek. A közlekedés (MÁV, BKV) helyzete, botrányai mindennaposak. Az ország gazdasági és morális válságának időszakában bátrabban és nyíltabban kellene olyan egyéniségek példái felé fordulni, melyekből múltunk jobb megismerését remélhetjük mindennapjaink nehézségeinek elviseléséhez. S ha egyebet nem is, az elhallgatás több mint 70 évét ideje volna meghaladni, s a MÁVAG egykori főmérnökéről, a vakmerő pilótáról érdeme szerint emlékezni.

Dr. Vincze Károly

 

Kunszentmiklósért emlékérem

Programajánló

 
Szent Korona Rádió
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?