Kunszentmiklósi Megmaradás honlapja - A Múlt erős gyökér, Jelen és Jövő belőle él!
Menü
 

Rovásbetűs helységnévtáblák

Rovásírás
 
Írások
 
Mozgókép
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Linkek
 
Lapszemle
Lapszemle : Egy repülőút története és tanulságai, avagy emlékezzünk érdemei szerint Horthy Istvánról

Egy repülőút története és tanulságai, avagy emlékezzünk érdemei szerint Horthy Istvánról

  2010.02.04. 13:03

1939. június 18-án, kora reggel egy kis kétüléses, 100 lóerős Arado-79 tipusú,német gyártmányú sportrepülőgép szállt fel a budaörsi repülőtérről és fordult délkeleti irányba. Vezetője Horthy István, a MÁVAG akkori vezérigazgató-helyettese volt, aki Indiába, Bombay-be (ma Mumbay) vezette többszöri leszállással a gépet.


Vállalkozásának az volt a konkrét célja, hogy megszerezzen a gyár számára 100 darab, az akkori időben igen korszerűnek számító 424-es gőzmozdony gyártását célzó versenytárgyalást. Útja minden szempontból sikeres és eredményes volt, a mintegy 10.000 km-es utat oda-vissza hét és fél nap alatt teljesítette rádióirányítás nélkül,térkép alapján, navigátor segítsége nélkül repülve.

Repülőútja nemcsak itthon, de külföldön is nagy visszhangot keltett. A magyar óceánrepülők korábbi teljesítménye mellett a hazai repüléstörténet legjelentősebb vállalkozásának számítható. A repülőút későbbi, több mint 70 éve tartó értékelése, visszhangja már korántsem egyértelmű. Horthy István 1942. augusztus 20-i tragikus halála utáni háborús években, majd az azt követő évtizedekben vagy elhallgatás, vagy mint egyszerű hősködés, magamutogatás, de leginkább az elfeledtetés szándéka jutott osztályrészéül. A háborút követő évtizedekben igyekeztek meg sem történtté tenni a későbbi kormányzóhelyettesnek gyára érdekében tett vállalkozását. Mai közállapotaink tükrében azonban különösen tanulságos és nem felejthető tény az akkori MÁVAG-vezető repülőútja.

Az agilis, 6 nyelvet beszélő, rendkívüli műszaki érdeklődésű és képességű Horthy már 1927-ben repülővezetői engedélyt szerzett és sokat tett a hazai repülésügy érdekében. 1929-1930 közt egy évig dolgozott a Ford-művek Deabourn-i telepén, majd tervezőmérnökként a Ford Detroit-i gyárában. 1930-1940 közt a MÁVAG főmérnöke, majd vezérigazgató-helyettese volt. Az indiai versenykiírás kissé késve érkezett a MÁVAG-hoz, addigra a hazai legfontosabb konkurens, a részben német tulajdonú Ganz-gyár a heti egy alkalommal közlekedő, és Budaörsön leszálló London-Bombay járat valamennyi helyét lefoglalta képviselői számára. Mivel a MÁVAG-nak létkérdés volt az óriási megrendelés biztosítása, Horthy gondolkodás nélkül vállalkozott az egyszemélyes útra.

Elhatározása, szándéka és célja egyértelmű és kikezdhetetlen, a hazai viszonyok ismeretében példátlan. Mire a Ganz képviselői, valamint a a külföldről érkező pályázók megérkeztek, a szerződés a MÁVAG-gal megköttetett, az indiai alkirály már a fogadást adta Horthy tiszteletére. A világháborúvá szélesedő hadi események a gyár és az ország számára tragikus módon lehetetlenné tették a mozdonyok legyártását - az azt követő háborús évek, majd az ország megszállása feledtetni akarta a békeidők teljesítményeit, köztük Horthy repülőútját is.

Jelenünk közállapotai jól ismertek. A közlekedés (MÁV, BKV) helyzete, botrányai mindennaposak. Az ország gazdasági és morális válságának időszakában bátrabban és nyíltabban kellene olyan egyéniségek példái felé fordulni, melyekből múltunk jobb megismerését remélhetjük mindennapjaink nehézségeinek elviseléséhez. S ha egyebet nem is, az elhallgatás több mint 70 évét ideje volna meghaladni, s a MÁVAG egykori főmérnökéről, a vakmerő pilótáról érdeme szerint emlékezni.

Dr. Vincze Károly

 

Kunszentmiklósért emlékérem

Programajánló

 
Szent Korona Rádió
 

Szereted az egyedi történeteket? Kíváncsi vagy, hogy mire képes egy hobbi író? Ha igen, nézz be hozzám!    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Sziasztok! A Moobius pályázatán elindult két regényem. Kérlek támogass! Bõvebb információt itt olvashatsz. Katt rám.    *****    Debrecen Nagyerdõaljai, 150m2-es alapterületû, egyszintes, 300m2-es telken, sok parkolós családiház eladó 06209911123    *****    RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL /// NE FÉLJ, CSAK HIGYJ! ///RELIGIO-PORTAL    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    PREKAMBRIUM //// A TUDÁS BIRODALMA    *****    Lakatos munka- Épületlakatos munka- Haidekker kerítés - Haidekker kapu- Teraszkorlát- Lakatos munka szerelés- Hullámrács    *****    Itachi Shinden második fejezet!! - ÚJ FEJEZET - Felkerült a könyv második harmada!! Konoha.hu - KATT!! KATT! KATT!! KATT    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    Aki szörnyekkel küzd, vigyázzon, nehogy belõle is szörny váljék. S ha hosszasan tekintesz egy örvénybe, az örvény vissza    *****    Rose Harbor, ahol a tenger suttog és a múlt sosem tûnik el teljesen. - FRPG - csatlakozz közénk te is :)    *****    Egy kikötõ, ahol minden hullám egy új kezdetet ígér. Rose Harbor, több mint egy város, egy világ a világ mögött.    *****    Rose Harbor – kisvárosi báj, nagy titkokkal - légy részese te is ennek a kalandnak :) - FRPG    *****    Óceán, erdõ, csillagfény – minden ösvény Rose Harborba vezet - aktív FRPG közösség